کمبود ویتامین D  در مراحل اولیه ی ابتلأ به دیابت نوع 1

27 فوریه 2014 – کمبود مقدار ویتامین D  معمولاٌ در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شایع است . اما مقدار ویتامین D  موجود در خون کودکانی که دارای اتوآنتی بادی جزایر هستند اما به دیابت نوع 1 مبتلا نمی باشند، پایین است. هنوز مشخص نیست کمبود ویتامین D  چگونه بروی پیشرفت به سوی ابتلأ به بیماری از پیش دیابت به دیابت تأثیر دارد. یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: کمبود ویتامین D  ابتلأ به دیابت نوع 1 را به جلو می اندازد، این مسئله ممکن است یکی از عواقب یک پاسخ ایمنی باشد.در نتیجه در مورد کودکان پری دیابتیک باید خطر کمبود  ویتامین D  را جدی گرفت و مصرف ساپلیمنت ویتامین D  را براساس مقدار توصیه شده در مراحل ابتدایی دیابت نوع 1 در نظر داشت.

نقش ویتامینD  به عنوان تنظیم کننده ی اصلی مقدار کلسیم و متابولیسم استخوان شناخته شده است. علاوه براین ویتامین D  بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد. مطالعات قبلی نشان داده است بیمارانی که اخیراٌ دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده است، بطور واضحی به کمبود ویتامین D  مبتلا می باشند.

دانشمندان انستیتو تحقیقاتی دیابت IDF  و مرکز هلمهولتز در مونیخ و یکی از اعضاء مرکز تحقیقات دیابت آلمان (DZD  )، همچنین گروه تحقیقاتی دیابت از دانشگاه تکنولوژی مونیخ به بررسی کمبود ویتامین D  در مرحله ی ابتدایی بیماری دیابت نوع 1 که بنا به تعریف مرحله ی وجود چندین نوع اتوآنتی بادی اختصاصی جزایر در خون بیمار می باشد، پرداختند.

آنها همچنین تأثیر کمبود ویتامین D  را در ابتلأ کودکان دارای اتوآنتی بادی جزایر به دیابت نوع 1 بررسی کردند.

افراد مبتلا به پری دیابت به کمبود ویتامین D  مبتلا هستند : مقدار ویتامین D  در خون کودکانی که از نظر کلینیکی به دیابت نوع 1 مبتلا نیستند اما دارای مقادیر زیادی اتوآنتی بادی جزایر در خونشان می باشند نسبت به کودکانی که فاقد اتوآنتی بادیهای اختصاصی دیابت هستند، پایین تر می باشد. جالب توجه اینکه، تفاوت در مقدار ویتامین D  بیشتر در ماههای تابستان مشاهده می شود. این نتایج با بررسی چندین تحقیق BABYDiet  ، BABYDIAB  ، TeenDIAB  و DIMELLIبدست آمد . این گروه از دانشمندان به سرپرستی Rabb ، دکتر Winkler  و پرفسور Ziegler  مقادیر ویتامین D 108 کودکی که آزمایش اتوآنتی بادی جزایر در آنها مثبت بود را با مقادیر ویتامین D  406 کودک بدون آنتی بادی جزایر مقایسه کردند.

دانشمندان همچنین با بررسی 244  کودکی که اخیراٌ بیماری دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده بود، دریافتند که مقدار ویتامینD  خون این افراد بسیار پایین تر از کودکان بدون آنتی بادی جزایر است.

پری دیابت یا پیش دیابت بر اساس تعریف به وجود چندین نوع اتوآنتی بادی جزایر در خون فرد اطلاق می شود. اگر بیماری پیشرفت کند بنظر نمی رسد مقدار ویتامینD  بر آن تأثیر گذارد. در گروه کودکانی که اتوآنتی بادی جزایر در خون آنها وجود دارد چندین کودک بسرعت به دیابت نوع 1 مبتلا شدند که این ابتلأ مستقل از مقدار ویتامین D  موجود در  خون آنها بود.

توصیه به مصرف ویتامین D  در مرحله ی ابتدایی دیابت نوع 1

پرفسور Zielger  می گوید: کمبود ویتامین  Dابتلأ به دیابت را تسریع می کند که شاید نتیجه ی یک پاسخ ایمنی باشد.در مورد کودکان پیش دیابتی باید خطر کمبود ویتامین D  را جدی گرفت و در مرحله ی اول ابتلأ به دیابت نوع 1 مصرف ساپلیمنت ویتامین D  را در نظر داشت.

منبع :www.sciencedaily.com/releases/2014/02/140227115426.htm

سرپرست مترجمین : فرخی نیا